Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Zamość

Logo - Urząd Gminy Zamość

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Protokół z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej Rady Gminy Zamość w dniu 22 marca 2024r.
Znak
ASO.0012.3.2024
Data utworzenia
2024-04-29
Opis

ASO.0012.3.2024
                                                              

Protokół

z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej Rady Gminy Zamość w dniu 22 marca 2024r.

W posiedzeniu Komisji wzięli udział członkowie Komisji Oświatowo-Społecznej:
1) Anna Bartoń  - przewodnicząca Komisji
2) Krzysztof Ostasz- wiceprzewodniczący Komisji
3) Anna Serafin-członek Komisji
4) Edmund Hałasa- członek Komisji
5) Piotr Najda – członek Komisji
6) Beata Wichorowska – członek Komisji
7) Tadeusz Tarajko- członek Komisji

Oraz
• Pan Ryszard Gliwiński – Wójt Gminy Zamość
• Pan Konrad Dziuba – Dyrektor Wydziału Społecznego i Promocji Gminy
• Pan Piotr Koczułap- Przewodniczący Rady Gminy Zamość 
• Pani Marzena Bosowska- Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

Punkt 1
Obrady otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń, która stwierdziła, że uczestniczy w nich 7 członków Komisji Oświatowo-Społecznej, z czym zostało osiągnięte quorum.
Proponowany porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu.
4. Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Zamość w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
5.Ocena realizacji zadań i funkcjonowania programu Funduszu Sołeckiego w 2023r.                    
6. Inne sprawy będące przedmiotem obrad sesji Rady Gminy.                                        
7. Sprawy bieżące.
8. Zakończenie obrad.

Punkt 2
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń poprosiła o udział w głosowaniu – kto jest za przyjęciem porządku obrad ?
Za – 7
Przeciw – 0

Punkt 3 
Przyjęcie protokołu
Przewodnicząca Komisji Oświatowo-Społecznej Pani Anna Bartoń zapytała, czy są uwagi i pytania do protokołu z posiedzenia Komisji Oświatowo-Społecznej z dnia 19 lutego 2024roku.
Nie zgłoszono uwag. 
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń poprosiła o głosowanie kto jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej komisji?
Za – 7
Przeciw – 0
Przewodnicząca Komisji Pani Anna Bartoń podziękowała za udział w głosowaniu.
Następnie przystąpiono do realizacji porządku obrad. 

Punkt 4
Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Zamość w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.

Pani Marzena Bosowska- art. 16a o pomocy społecznej nakłada na gminę obowiązek przygotowywania corocznie oceny zasobów pomocy społecznej. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego przedstawia ją co roku do dnia 30 kwietnia radzie gminy.
Ocena wraz z rekomendacjami jest podstawą do planowania budżetu na rok następny. Tak samo jak w latach ubiegłych przygotowano ją, z wykorzystaniem elektronicznego narzędzia „Centralna Aplikacja Statystyczna”. Ocena zasobów zawiera analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, prezentuje informacje dotyczące takich obszarów tematycznych, jak: infrastruktura, kadra, oraz nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej. Ponadto obejmuje osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje ich problemów oraz rozkład ilościowy. Opracowanie zawiera nie tylko kwestie dotyczące ścisłego oddziaływania pomocy społecznej na lokalne środowisko w ramach jej ustawowych zadań, ale wskazuje również na problemy dotyczące polityki mieszkaniowej, demograficznej i rynku pracy. Uwzględnia zatem te wszystkie elementy, które obejmują swym zasięgiem szerokie spektrum infrastruktury polityki społecznej gminy Zamość.
 Aby zachować dotychczasową obszerną i wielowymiarową formułę corocznej publikacji OZPS dla gminy Zamość, w raporcie wykorzystano szereg dostępnych źródeł danych statystycznych, m.in.:  z systemów zewnętrznych - informatyczne CAS (obszar pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej), POMOST, MEN – System Informacji Oświatowej, dane GUS, poprzez sprawozdania resortowe MRiPS-03, MRiPS-05 sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej, oraz „własne dane”, czyli posiadane informacje, własne raporty, dane uzyskane z Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych.
Gmina Zamość jest gminą wiejską leżącą w powiecie zamojskim, według stanu na dzień 31 grudnia 2023 roku liczba ludności gminy wynosiła 23 878 osób, z tego 12 240 stanowiły kobiety, a 11 638 mężczyźni. Jeżeli chodzi o korzystających z pomocy i wsparcia to  w gminie Zamość w 2023 roku uzyskało 1047 osób. W stosunku do 2022 roku, nastąpił wzrost o 39 osób. Najczęściej występującymi przyczynami trudnej sytuacji życiowej osób i rodzin a jednocześnie powodami ubiegania się o pomoc było: bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo, potrzeba ochrony macierzyństwa, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.
Inne rodzaje pomocy i świadczeń to zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka jest to wsparcie dla rodzin na częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dzieci. Warunki nabywania prawa oraz zasady ustalenia i przyznania świadczeń określa ustawa o świadczeniach rodzinnych. W stosunku do roku poprzedniego liczba rodzin pobierających zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka do roku oceny zmalała o 67 rodzin, co stanowi spadek o 15,8% .
Całkowita kwota przyznanego świadczenia w formie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami oraz jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka wyniosła 1 638 589,01 zł i
w porównaniu z rokiem poprzednim zmalała o 348 608,48 zł.
Natomiast jeżeli chodzi o fundusz alimentacyjny to stanowi system wsparcia osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej z powodu niemożności wyegzekwowania alimentów od osób zobowiązanych do alimentacji, jak również są to działania zmierzające do zwiększenia odpowiedzialności osób zobowiązanych. Całkowita kwota wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wyniosła 511 498,00 zł w tym 35 464,00 zł na podstawie art.9 ust.2a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów czyli w przypadku gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekracza kwotę, o której mowa w ust. 2, o kwotę nie wyższą niż kwota świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na który jest ustalane prawo do tego świadczenia, świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. W porównaniu z rokiem poprzednim zmalała o 12 197,00 zł co stanowi spadek o 2,33 %.
Jeżeli chodzi o kadrę jednostki organizacyjnej pomocy społecznej w roku oceny, kadra ośrodka pomocy społecznej liczyła 27 osób w tym: kadra kierownicza 2 osoby, pracownicy socjalni 12 osób, pozostali pracownicy 13 osób. Spośród zatrudnionych w ośrodku pomocy społecznej pracowników 24 posiada wykształcenie wyższe oraz 3 pracowników wykształcenie średnie. Specjalizację I i II stopnia w zawodzie pracownika socjalnego posiada 4 pracowników socjalnych. Przygotowana Ocena Zasobów Pomocy Społecznej obrazuje obecny stan potrzeb i problemów społecznych, z jakimi spotykamy się na terenie gminy Zamość. Dokonana analiza działań podejmowanych na terenie gminy Zamość w obszarze pomocy osobom, rodzinom w trudnej sytuacji życiowej pozwala stwierdzić, że były one podejmowane w szerokim zakresie, gmina udzielała pomocy osobom wymagającym wsparcia w różnych formach. Dokonana ocena zasobów pomocy społecznej dowodzi, że działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zamościu przynosi zamierzone efekty. Wskazać należy, iż w kolejnych latach w oparciu o istniejące potrzeby należy kontynuować dotychczas realizowane zadania zgodnie z ustawami i programami pomocowymi oraz o ile to możliwe podejmować nowe inicjatywy w zakresie rozwiązywania problemów społecznych.
Pan Krzysztof Ostasz-  zgłosił zapytanie dotyczące definicji deprywacja na Str.14 oraz  na str. 36 niezgodność w tabeli:- „Dane o korzystających z pomocy i wsparcia w całym okresie sprawozdawczym”  
W sumie w 389 osobom zostało przyznane świadczenie.- Jest to faktyczna liczba osób którym przyznano pomoc. Natomiast suma wierszy 4,5,6 daje o jedną osobę mniej czyli 388.
Pani Marzena Bosowska Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zobowiązała się o wyjaśnienie rozbieżności i udzielenie odpowiedzi na najbliższej sesji Rady Gminy.

Członkowie Komisji  nie mieli  uwag do przedstawionej oceny zasobów pomocy społecznej Gminy Zamość i zaopiniowali pozytywnie.
Punkt 5
Ocena realizacji zadań i funkcjonowania programu Funduszu Sołeckiego w 2023r. 

Pan Ryszard Gliwiński Wójt Gminy Zamość – wysłałem Państwu materiały dotyczące realizacji zadań Funduszu sołeckiego za rok 2023.  
Zrealizowano: 
37 zadań inwestycyjnych, koszt ich realizacji wyniósł 1.651.963,39zł z tego 900 742,93zł są to środki z funduszu sołeckiego oraz 751.220,46zł  dodatkowych środków z budżetu gminy,
53 zadań bieżących, koszt ich realizacji to 705 802,12zł w tym 576.076,30 są to środki z funduszu sołeckiego pozostałe 129.725,82 to dodatkowe środki budżetu 2013 roku.  Sumując koszt realizacji wszystkich zadań wyniósł 2.357.765,51zł.
Ponieważ członkowie Komisji zapoznali się wcześniej z omawianym materiałem, nie mieli pytań, przystąpiono do realizacji punktu 6.

Punkt 6
Inne sprawy będące przedmiotem obrad sesji Rady Gminy.     
1. Projekt uchwały   w sprawie określenia zasad udzielania dotacji z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków znajdujących się na obszarze Gminy Zamość  
                             
Wójt Gminy Zamość – Pan Ryszard Gliwiński -uchwała określa zasady udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Zamość na prace konserwatorskie restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach ruchomych i nieruchomych znajdujących się na obszarze Gminy Zamość, wpisanych do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków. Celem dotacji jest wspieranie i uzupełnianie działań podejmowanych przez podmioty posiadające tytuł prawny do zabytku dla zapewnienia ochrony i konserwacji wartościowych elementów substancji
zabytkowej. Projekt uchwały zawiera zmiany porządkujące proces udzielania dotacji oraz zmiany wynikające z nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej regulującego udzielanie pomocy de minimis tj. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 15 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023.2831 z 15.12.2023 r.), które zastępuje dotychczasowe rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. Rozporządzenie zmienia termin możliwości udzielenia pomocy de minimis od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2030 r. W celu zaopiniowania projekt uchwały został przesłany do Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W piśmie z dnia 15 marca 2024 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniósł uwagi dotyczące dostosowania przepisów § 6 ust. 3 projektowanej uchwały do art. 37 ust. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Uwagi zostały uwzględnionej w projekcie uchwały. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 19 marca 2014 r. przekazał informację o nie zgłoszeniu zastrzeżeń do projektu uchwały.
Członkowie komisji zaopiniowali projekty uchwał  pozytywnie.

2) Projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Zamość

Pan Ryszard Gliwiński Wójt Gminy Zamość- projekt uchwały określa wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy
Zamość. Ponadto w dniu 22 lutego 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska
z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Przedłożony projekt uchwały ustala zgodnie z ww. rozporządzeniem wymagania odnośnie do pojazdów asenizacyjnych, bazy transportowej, dotyczące zabiegów sanitarnych i porządkowych oraz miejsc przekazywania nieczystości ciekłych. Uchwała,  jest niezbędna do wydania zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Ponadto zgodnie z art. 14 ust 3. ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw Rady gmin w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy( ustawa weszła w życie 9 sierpnia 2022 r.) dostosują akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Członkowie komisji nie mieli pytań dotyczących omawianego materiału.

Punkt  7
Ponieważ w puncie 6 zostały omówione wszystkie tematy, członkowie Komisji nie mieli pytań przystąpiono do realizacji punktu 8

Punkt 8

Ponieważ członkowie Komisji nie mieli więcej pytań, na tym zakończono posiedzenie Komisji

Anna Bartoń             …………………………………………….
Krzysztof Ostasz       ……………………………………………
Edmund Hałasa       …………………………………………….
Beata Wichorowska    …………………………………………..
Anna Serafin        .............................................................
Piotr Najda                  ……………………………………………
Tadeusz Tarajko         …………………………………………….


Protokołowała: Małgorzata Paszko

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Kułaj Paweł
Dodano do BIP dnia: 2024-04-29 13:48:01